söndag 9 oktober 2011

Världens bästa kakor


Jag har inte provat alla kakor i hela världen men jag är ändå benägen att utse Ben's cookies till världens allra bästa kaktillverkare. Nu har de rätt många kakor att välja på, men de har min favoritsmak: Mörk choklad och ingefära. De smakerna fungerar typ alltid. Sagda kaka har jag försökt efterlikna, med ganska så gott resultat, än är det dock en bit kvar. Mycket sitter i de stora chokladbitarna, vilka jag inte lyckats hitta i affär (svensk choklad är alldeles för sliskigt söt). Men så har jag heller inte kunnat leta i bakaffärer i England.

Det viktiga med den här kakan är, förutom den kanderade ingefäran och chokladen, att den är saftig och rätt mjuk. Det är inte en traditionell svensk smulig kaka vi har framför oss, utan något helt annat!

Receptet jag provat är från Pig Pig's corner, och är bra men inte perfekt. Kanterna blir lätt krispiga vilket de inte ska bli, och kakorna flyter ut lite för mycket. Jag tror det är läge att man gör degen och sedan styckfryser in små bollar av deg och lägger in i frysen, därefter bakar man dem från fryst tillstånd. Jag har såklart kanderad ingefära och choklad som fyllning - hade turen att få använda en kompis påse med semi-sweet amerikansk choklad, vilket fungerade jättebra. Annars leker jag med tanken att köpa Hershey bars och dela dem i stora småbitar för att efterlikna originalet mer.

Nu när jag skulle leta upp receptet jag använde snubblade jag över ett annat som kanske också kan fungera...vill prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar